ارائه دهنده تدارکات شخص ثالث یا ۴PL سطح بالاتری از مدیریت زنجیره تأمین را برای مشتری نشان می دهد. ۴PL به مشتریان خود یک نمایش “برج کنترل” از زنجیره های عرضه خود ، نظارت بر مخلوط انبارها ، شرکت های حمل و نقل ، حمل و نقل کالا و نمایندگان می دهد.
هدف این است که عمل ۴PL به عنوان واسط واحد بین کلیه جنبه های زنجیره تأمین و سازمان مشتری باشد. شرکت مشاوره Accenture در ابتدا از این اصطلاح در اواسط دهه ۱۹۹۰ کپی رایت کرد ، اما از آن زمان به بعد در استفاده عمومی قرار گرفت.
در بعضی موارد ، ۴PL ممکن است به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک یا قرارداد بلند مدت بین مشتری اصلی و شرکای مختلف تأسیس شود ، غالباً برای مدیریت تدارکات برای مکان های خاص یا خطوط مشاغل. ساختار یک ۴PL می تواند متفاوت باشد ، زیرا ممکن است یک مؤلفه ۴PL در یک رابطه ۳PL بزرگتر وجود داشته باشد. ۴PL نوعی از برون سپاری فرایند تجارت است ، مشابه قرارداد با منابع انسانی یا کارکردهای مالی.
تفاوت بین تدارکات ۳PL و ۴PL چیست؟
به طور معمول ، ۴PL دارایی حمل و نقل یا انبار ندارد. درعوض ، آن جنبه های زنجیره تأمین را با فروشندگان هماهنگ می کند. ۴PL ممکن است فعالیت های ۳PL های دیگر که جنبه های مختلف زنجیره تأمین را بر عهده دارد ، هماهنگ باشد. عملکرد ۴PL در سطح ادغام و بهینه سازی انجام می شود ، در حالی که یک ۳PL ممکن است بیشتر در کارهای روزانه متمرکز شود. براساس CSCMP ، ۴PL همچنین ممکن است به عنوان یک شریک سرب لجستیک شناخته شود (LLP).
مزیت اصلی یک رابطه ۴PL این است که این یک رابطه استراتژیک است که بر اساس ارائه بالاترین سطح خدمات برای بهترین ارزش ، بر خلاف یک ۳PL که ممکن است بیشتر معامله انجام شود ، متمرکز است. ۴PL تنها یک نقطه تماس برای زنجیره تأمین شما فراهم می کند. با داشتن ۳PL ، ممکن است جنبه هایی وجود داشته باشد که هنوز باید آنها را مدیریت کنید. ۴PL باید این فرایندها را برای شما به عهده بگیرد ، به عنوان واسطه برای ۳PLs ، حامل ها ، فروشندگان انبار و سایر شرکت کنندگان در زنجیره تأمین شما عمل کند.

روابط ۴PL عملکرد لجستیک را با استفاده از فناوری برای دید بیشتر و تحمیل نظم و انضباط عملیاتی در بسیاری از شرکاء و تأمین کنندگان ساده و ساده می کند. این شرکت می تواند بر مهارت های اصلی خود متمرکز شود و برای مدیریت عملکرد زنجیره تأمین برای حداکثر ارزش ، به شریک ۴PL تکیه کند. در اصل ، اگر عملکردهای زنجیره تأمین در خانه مدیریت می شد ، ۴PL به عنوان بنگاه اقتصادی عمل می کند.
وقتی شرکتها مدل زنجیره تأمین خود را به سمت استقرار یا توزیع غیر متمرکز منتقل می کنند ، یک شریک ۴PL می تواند این پیچیدگی را قدم بگذارد و مدیریت کند. بویژه خرده فروشان برای پشتیبانی از تجارت الکترونیکی و خدمات omnichannel به سمت یک مدل زیرکانه تر حرکت می کنند. ۴PL می تواند تعداد زیادی از منابع مورد نیاز خود را برای رقابت در آن سطح مدیریت کند. ممکن است روزهای DC منطقه ای فوق العاده میلیون فوت مربعی به پایان رسیده باشد ، زیرا شرکت ها برای سرعت بخشیدن به پاسخگویی ، فضای انبار مشترک را در نزدیکی مراکز عمده مشتری انتخاب می کنند. ۴PL می تواند این روابط را مدیریت کند ، همچنین شبکه را بهینه کند تا از حمل و نقل بسته یا پیک برای پشتیبانی از تجارت الکترونیکی استفاده کند ، نه خدمات LTL یا کامیون بار.
مزایای تدارکات شخص ثالث
انتخاب یک ۳PL در مقابل ۴PL می تواند یک تصمیم پیچیده باشد که بستگی به پیچیدگی زنجیره تأمین شما و اهداف استراتژیک شرکت شما دارد.
یک رابطه ۳PL هنگامی خوب عمل می کند که سازمان دارای یک استراتژی زنجیره تأمین با عملکرد بالا و با عملکرد بالا باشد و برای اجرای طرح نیاز به پشتیبانی دارد. کار با یک ۳PL به طور معمول به سطح بالایی از تعهد و نظارت داخلی مدیریت نیاز دارد تا عملکرد شما مطابق با استانداردهای شما باشد. با این حال ، بسیاری از تصمیمات روزانه از دست شما خارج نیستند زیرا شما برای تأمین تعهدات خدمات خود روی ارائه دهندگان انتخاب شده توسط ۳PL حساب می کنید. ۳PL مبتنی بر دارایی ممکن است بیش از حد بر اطمینان از استفاده کامل دارایی های خود با هزینه پایین یا نرخ خدمات بهتر از سایر ارائه دهندگان متمرکز شود. برای شرکت های کوچکتر ، یک ۳PL می تواند یک مقیاس فوری را ارائه دهد که در غیر این صورت هزینه های آن منع کننده باشد.
۴PL مبتنی بر دارایی ، در انتخاب تأمین کنندگان ، تمرکز بر یافتن بهترین ترکیب ارزش و خدمات دارد. به طور معمول ، یک ۴PL ارائه دهنده فن آوری یکپارچه ای است که سطح بالایی از دید را در تجزیه و تحلیل تاکتیکی و استراتژیک به زنجیره تأمین می کند. البته منابع داخلی هنوز برای مدیریت عملکرد ۴PL لازم است ، اما باید نظارت بیشتری نسبت به ۳PL داشته باشد.
Warehouse Anywhere به عنوان یک مشتری ۳PL و ۴PL انجام شده است. اخیراً ، ما شاهد موفقیت بزرگی در بازیگری به عنوان ۴PL در مدیریت موجودی های مستقر در بازارهای عمودی هستیم.
۴PL توسط صنعت
۴PLs برای دستگاه های پزشکی
آیا می دانید که بعضی اوقات جراحان فقط بعد از شروع کار بیهوشی ، دستگاه پزشکی مانند تعویض زانو را سفارش می دهند؟ در مورد تحویل فقط به موقع صحبت کنید. ممکن است جراحان اندازه های مختلف محصول را سفارش دهند زیرا دقیقاً نمی دانند در ابتدای عمل به کدام یک نیاز دارید. یک ۴PL می تواند زنجیره پیچیده ای از نیازهای حضانت و برنامه های زایمان را برای برآورده کردن نیاز پزشک و کاهش هزینه های موجودی مدیریت کند.
برای یک تولید کننده تجهیزات پزشکی انبار داری شبکه ای از مراکز موجودی را به بیمارستان های خدمات و مراکز جراحی توسعه داده است. ما موجودی آنها را حفظ می کنیم و از تکرار میدانی از آن فشار و رفع هزینه های ارسال استفاده می کنیم. از آنجا که ما تحویل کالاها را تا یک ساعت قبل از عمل تضمین می کنیم ، پزشکان نیز می توانند جراحی را از پیش تعیین کنند. ما با کلیه تدارکات معکوس و راه اندازی مجدد موارد استفاده نشده روبرو هستیم.
ما در بسیاری از موارد متوجه شدیم که پزشکان معمولاً بیش از ۳.۵ میلیون دلار دستگاه در سال سفارش می دهند ، اما فقط در حدود ۳۰۰۰۰۰ دلار از این ارزش استفاده می کنند. هزینه اضافی برای حمل و نقل این وسایل به بیمارستان و دی سی بیش از حد بود و توسط شرکت تجهیزات پزشکی مصرف می شد. راه حل ما در ضمن بهبود خدمات به مراکز درمانی به حذف هزینه های نوشتن موجودی کمک کرده است. اکنون ، این شرکت تجهیزات پزشکی زنجیره تأمین محصولات خود را به عنوان یک مزیت رقابتی و نه یک مرکز هزینه می داند.
۴PL برای خدمات میدانی
۴PL برای خدمت به سازمان های خدمات میدانی و تعمیرات ، زنجیره تأمین را شامل انبارداری ، تحقق ، حمل و نقل و فناوری می کند.
مدل ۴PL با استفاده از انبارداری به هر شکلی برای کسب و کارهای خدمات میدانی مناسب است زیرا ما تمام قطعات متحرک را برای برآورده کردن انتظارات خدمات شما مدیریت می کنیم. این فرآیند با تجزیه و تحلیل دقیق استفاده از قطعات بر اساس داده های تاریخی و پایه مشتری نصب شده برای تعیین قطعات فردی ، کمیت ها و مکان های لازم برای برآورده کردن مطالبات پیش بینی شده آغاز می شود.
فن آوری های زمینه ای دیگر نیازی به عملکرد به عنوان اپراتورهای انبار ندارند. مکان و موجودی قطعات برای همه فن آوری های منطقه قابل مشاهده است و این امر باعث کاهش نیاز به سهام تنه می شود.
برای یک سازمان خدمات میدانی که از فناوری خدمات خرده فروشی و مالی پشتیبانی می کند ، انبار داری به هر شکلی یک مدل انبارداری غیر متمرکز را ایجاد کرد و یک سیستم تحقق بخش را برای تأمین قطعات در ۳۰ دقیقه یا کمتر ، ایجاد توافق نامه یا فراتر از توافق های سطح خدمات ایجاد کرد. ردیابی موجودی و مشاهده آن از زنجیره ای کامل از حضانت ، در دسترس بودن موجودی ۲۴/۷ و ادغام ERP / IT پشتیبانی می کند.

۴PLs برای خرده فروشی / تجارت الکترونیکی
بزرگترین شرکت های تجارت الکترونیکی ، مانند آمازون ، با داشتن و مدیریت کل زنجیره تأمین ، به عنوان ۴PL های خود عمل می کنند. تعداد کمی از شرکت های دیگر منابع لازم برای مطابقت با آنها را دارند ، بنابراین برای مدیریت استراتژیک به ۴PL می روند.
در طول سال ها ، بسیاری از خرده فروشان از ۳PL برای حمل و نقل ، انبارداری و تحقق استفاده کرده اند. با رونق تجارت الکترونیکی ، خرده فروشان غالباً این قابلیت ها را در سیستم های موجود تحمیل می کنند ، و زنجیره های تأمین موازی را برای پاسخگویی به تقاضای درون فروشگاه و آنلاین ایجاد می کنند. با بالغ شدن تدارکات تجارت الکترونیکی ، آشکار می شود که یک رویکرد omnichannel جهت حمایت از مشتریان ، صرف نظر از کانال مورد نظر ، یک جهت پایدار است.
۴PL چشم انداز استراتژیک را برای ایجاد یک شبکه زنجیره تأمین جدید فراهم می کند که به طور موثر جریان محصول را در تمام سیستم عامل ها مدیریت می کند. یک نمای واحد از موجودی ، به خرده فروش این امکان را می دهد که بدون توجه به وضعیت و یا موقعیت موجودی موجودی ، تخصیص موجودی و تأمین نیاز مشتری را داشته باشد.
موجودی مستقر به جلو می تواند در هر دو مکان فیزیکی و تحقق تجارت الکترونیکی خدمت کند. برای مکانهای آجر و ملات ، استقرار رو به جلو از دوباره پر کردن موجودی همان روز و همچنین انجام سفارش آنلاین از همان محل پشتیبانی می کند.
با ردپای فروشگاه های کوچکتر ، دیگر جایی در پشت نیست. برای یک مشتری پوشاک خرده فروشی ، ما موجودی را در شعاع پنج مایلی فروشگاه ها مستقر می کنیم تا وسایل محبوب را ظرف یک ساعت دوباره پر کنیم.
۳PL در مقابل ۴PL – چه چیزی برای شرکت شما مناسب است؟
اگر شرکت شما با یک زنجیره تامین به طور فزاینده پیچیده سرو کار دارد و در تلاش است انتظار مشتری را برای پاسخ سریعتر برآورده کند ، ممکن است یک ۳PL یا ۴PL نوآورانه بهترین راه حل برای شما باشد.
در همکاری با یک رهبر نوآور ، راه حل های زنجیره تأمین شما می تواند برای حداکثر ارزش مشتری با یک مزیت رقابتی بهینه شود. موفق ترین همکاری های لجستیکی یکپارچه جریان محصولات و جریان اطلاعات را در هم می آمیزد ، و این جایی است که فناوری ما واقعاً برتری زنجیره تأمین را ممکن می کند.
این که آیا شما مستقیم به مصرف کننده هستید یا موافقت نامه های سطح خدمات را به شرکای تجاری به مشاغل ارائه می دهید ، می دانید که تحویل شبانه (یا نزدیک به آن) همان چیزی است که مشتریان شما انتظار دارند. به همین دلیل انبار داری به هر شکلی در سطح متفاوتی نسبت به سایر شرکت های ۳PL است. اگر شما در حال ارائه یک بازار بزرگ ملی هستید ، می توانید قطعات ، مواد یا محصولات با سرعت بالا را در محل های انبار چند رکوردی قرار دهید که به بالاترین میزان تقاضای شما نزدیک هستند. این مدل موجودی موجود به ما امکان می دهد منابع خود را در هر کجا که برای آنها لازم باشد ذخیره کنیم.
علاوه بر خدمات توزیع یا تحقق ، لایه ای از فناوری و تخصص خود را نیز در اختیار دارید که یک انبار سنتی ۳PL از آن برخوردار نیست. در ضمن دستیابی به خدمات عالی مشتری ، در حمل و نقل و لجستیک خود صرفه جویی می کنید.